Kees Hos uit Westerland vertelt over de haring- en ansjovis visserij op de Zuiderzee in de periode van rond 1925 tot aan 1932, het jaar waarin de Afsluitdijk werd voltooid en de Zuiderzee veranderde.

De haring trok de Zuiderzee in vanuit Den Helder waar de eerste vangst van haring al begon. De meeste haring gevangen in de Zuiderzee ging naar Monnickendam om gerookt te worden. Ongeveer 1000 botters en aken voeren destijds op de Zuiderzee. Vele tonnen aan haring werden dan in een korte tijd van zes weken aangevoerd om verwerkt te worden tot verschillende haring producten.

De vis werd gevangen met staand net, 3 meter hoog en bovenaan zaten kurken om het net drijvend te houden en onderaan loodjes. Lengte ongeveer 15 meter. Ansjovisnetten van Wieringen waren tweemaal zo hoog als die in de buurt van Kolhorn werden gebruikt in verband minder diep water aldaar.

De vis werd met jol gevangen en niet schoongemaakt aangevoerd. Vrouwen en kinderen haalden dan de vissen uit de netten te kloppen. Het zogenaamde plukken.

Deze video is gemaakt ter ondersteuning van het lespakket ‘Vissersverleden verbindt toekomst en heden’ voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool. Aan het project werkten de Stichting Varend Erfgoed Kolhorn, de Historische Vereniging Kolhorn, Museum de Turfschuur, Stichting Cultuur in de Noordkop en projectmanager Wendy Dubbeld mee. De opname, montage en publicatie van de video via SchagenPLUS werden verzorgd door Stichting Cultuur in de Noordkop.

Door Redactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *