KOUDUM – “Ik ben als persoon open, toegankelijk en heel duidelijk. En je ziet dat terug in mijn werk. En ik vind het ook heel leuk als mijn beelden een grapje hebben. Dat past ook bij mij” vertelt Ryt Kooistra aan cultuurjournaliste Charlotte de Koomen in de 12e aflevering van Meer Kunst met Vrouwen.
Na het lesgeven aan het MBO in textiele werkvormen is Ryt begonnen met een opleiding in beeldhouwen in Koudum. Maar ze miste de flexibele materialen vanuit de textielhoek. Al zoekend kwam ze met klei in aanraking. En dat materiaal werd haar grote passie. Ze heeft zich daar verder in ontwikkeld door het maken van kleine en grote beelden..
Ryt licht haar nieuwste werken toe in haar atelier waar ook een eigen oven staat om klei in te kunnen bakken. Aan het beeld “De ontsnapte gans” voor de biënnale van MEERKunst legt ze laatste hand. De laarzen waarin de gans komt te staan worden uit de oven gehaald. Een gans heeft ook nog een ketting om zijn nek als knipoog.
Natuur is de grootste inspiratiebron voor het werk van Ryt. Vogels hebben voor haar iets magisch. Ze is aanvankelijk begonnen met het maken van torso’s waarvan er nog een paar in haar tuin staan. Verder wordt de tuin opgesierd met een serie bontgekleurde koeien op kunstgras. In haar tekenatelier vertelt Ryt over haar tekenwerk. “Je ziet bij mij in elke tekening cirkels. Ik ben vaak met ronde vormen bezig”.
Joop Luten verzorgde het camerawerk en de montage van deze aflevering. Elke week zal een aflevering van één van de dertien vrouwelijke leden van de Kunstkring MEERKunst gepubliceerd worden in aanloop naar de biënnale van 6 (opening), 7 en 8 oktober in de Cultuurschuur.